zondag 5 februari 2012

Aparte verjaardag met zwarte rand

Dat 4 februari niet mijn favoriete dag is, is door de blog een jaar ouder duidelijk geworden. Vandaag í­s het dan 4 februari en het wordt zeker ook voor een aantal andere inwoners van deze stad geen gewaardeerde dag.

2010
's Morgens
Ik sta al vroeg naast mijn bed. Ik heb een afspraak staan bij de kapper. Tegen tien over negen bereik ik de binnenstad. Van binnen voel ik enige euforie. Ik ben me al helemaal aan het verheugen op de oppepper voor mijn haar. Dan stuit ik op afzettingen en rood met wit gestreepte linten. Daar denk ik verder niks van, het is niet direct ongebruikelijk, en rijd nietsvermoedend een gedeelte om. Bijna ben ik in de buurt van de kapper als het me begint te dagen dat er iets gaande is.
Commotie in de Oude Ebbingestraat. Twee brandweerwagens staan geparkeerd en ook hier tref ik allemaal linten. Ik probeer me langs het lint te praten want ik heb tenslotte die afspraak bij de haar-stylist. Onwetend van het drama wat zich heeft afgespeeld. Ik realiseer het me niet. Zo op de vroege morgen ben ik vermoedelijk niet de meest sociale persoon. Mijn aandacht gaat met name uit naar het bereiken van de kapper en ik baal dat een agent me vertelt dat ik dat kan vergeten. Ik probeer zelfs, in de ijdele hoop, de kapsalon via de andere kant te bereiken. Helaas. Aan die kant reikt het afzetting lint eveneens tot ver voorbij de kapperszaak.

Een paar minuten lang ben ik zeer egoïstisch want ik ben uitsluitend bezig met mijn afspraak. Míjn dag, waar ik toch al niet veel zin in heb, wordt verpest. Heb ik iets leuks voor mezelf uitgekiend, gaat het niet door! Dan bedenk ik vlot een andere oplossing. Niet bij de pakken neerzitten, vertel ik mezelf. Vlak voor het lint tref ik een andere kapper. Ik loop op de bonnefooi binnen en vraag of zij permanent bij me kunnen zetten.

Een behandeling voor mijn haar is dringend nodig. Het hangt slap, heeft gespleten haar punten. Wat ik ook doe aan verzorgen en in model brengen, het resultaat blijft de laatste tijd teleurstellend. Ik noem wat mogelijke oorzaken op aan de kapster. Zoals een operatie een week of zes ervoor met daaropvolgend de slechte weerstand, Zij vertelt me dat een narcose je haar volledig kan verpesten. Dat klopt dan uitstekend. Na de broodnodige verzorging ziet het er weer pico bello uit. Het heeft volume met krul en oogt gezond.



Eenmaal thuis wil ik weten wat er nu precies gebeurd is in de binnenstad. Na het lezen van een aantal krantenberichten schaam ik me. Ik had mijn eigen belang als enige voor ogen. Een felle brand had gewoed in hetzelfde gebied als waar ik moest zijn. Een stuk of zes studenten moesten geëvacueerd worden. Twee gingen met ademhalingsmoeilijkheden naar het ziekenhuis. Alle ondernemers van bedrijven in dat gebied mochten niet naar hun pand, laat staan klanten. Dat kost geld! 

Het meest ongenadig komt bij me binnen dat een stoffelijk overschot is gevonden. Een 19 jarige studente, technische bedrijfskunde, die daar toevallig logeerde. Een heel leven in de kiem gesmoord. Ik voel me goed op mijn plek gezet met dit nieuws.

4 februari 2012
Behalve dat het best dramatisch kan voelen nu 38 te zijn, tekent deze verjaardag geen zwarte rand om de dag zelf. Ik kijk wel uit me buiten de deur te wagen. De kou trekt me niet en ik krijg bezoek. In een behoorlijk schoon huis verwelkom ik mijn broer en zijn gezin. Ze waren nog niet in de gelegenheid geweest mijn huis te komen bekijken sinds we er naar toe zijn verhuisd. Dan doe je extra moeite het zo toonbaar mogelijk te presenteren. Uiteraard bespreken we alle nog uit te voeren werkzaamheden. Het is nog een lopend project. Mijn verjaardag is nog steeds geen feestje voor me maar het bezoek van mijn broer is dat wel. We wonen niet bepaald bij elkaar om de hoek. Daarom zien we elkaar veel te weinig en des te leuker elkaar dan op zo'n gelegenheid te treffen. Een kleine uitzondering op mijn persoonlijke 'no party policy verjaardag'.


Bron foto roos: Google
Bron video: Dit filmpje is niet door mij gemaakt. Alle rechten voorbehouden aan de rechtmatige eigenaar van de fotoreportage. De door mij geüploade video is afkomstig van Youtube, geüpload door gebruiker Contentwebdesign
Meer over de brand:Dodelijk slachtoffer bij zeer grote brand binnenstad Groningen
Meisje vermist bij brand Groningen

2 opmerkingen:

  1. Zo, bij deze nog even mijn tweede reactie (wilde die gisteren al plaatsen, maar toen hield het internet ermee op).

    Apart hoe een dag zo door één gebeurtenis een totaal andere lading kan krijgen. Zo maak je je nog druk om ouder worden of een bad hair day en zo blijkt dat het leven eigenlijk veel te waardevol is om je over dat soort dingen zorgen te maken.
    Wat overigens niet betekent dat we af en toe niet een beetje mogen zeuren of aan onszelf mogen denken. Maar het is goed dat dit soort gebeurtenissen ons eraan herinneren dat we het vaak lang zo slecht niet hebben getroffen.
    Mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat moet het internet niet doen hè.
    Ja, terug op aarde en beseffen wat echt belangrijk is in het leven.

    BeantwoordenVerwijderen