donderdag 8 december 2011

Love, lies and murder



De titel van een zogenoemde 'true story movie'. Mijn favoriete genre.


In de jaren '90 kwam ik vrij vaak in de videotheek en mijn favoriete afdeling daar, was de dubbele film. In plaats van één videoband kreeg je er twee in dezelfde hoes. Dan praat je over een film die 2,5 á 3 uur duurt. Mijn voorkeur voor films die gebaseerd zijn op een waar gebeurd verhaal is in die periode ontstaan. Alleen besefte ik toen niet dat het waar gebeurd was. Op een dag trof ik deze film en met mijn geleende schat ging ik opgetogen naar huis. Mijn videorecorder gunde mij helaas het eerste deel niet. Ik had alleen geluid. Ik heb daarom alleen deel twee gezien.
Sinds internet zijn intrede in mijn leven maakte, heb ik onder andere gezocht naar deze film. Nergens kon ik het gratis vinden om online te bekijken of te downloaden. Van tijd tot tijd maak ik een nieuw rondje. Films vinden die ik weer wil zien. Eergisteren had ik geluk. Hij stond online!

Waar gaat het over?
Een man, David Brown, is getrouwd maar wil blijkbaar graag van zijn vrouw af. Hij krijgt zijn veertienjarige dochter, Cinnamon, zo ver de moord op haar stiefmoeder te plegen. Hij heeft haar wijs gemaakt dat ze vanwege haar leeftijd nauwelijks straf zal krijgen. Ze heeft alles voor haar vader over. Zelfs als blijkt dat ze voor een hele lange tijd de bak indraait. Als Cinnamon erachter komt dat haar vader een luxe leventje leidt met de zus van de vrouw die ze vermoordt heeft, besluit ze eindelijk haar mond open te trekken over de ware toedracht van de moord. De rol van Cinnamon is in goede handen met Moira Kelly. Clancy Brown vertolkt David Brown. Sheryl speelt de rol van Patty Bailey. De zus van het slachtoffer Linda Bailey Brown.

De echte mensen

Linda Marie Baily Brown
In 1985 in Gardengrove, Californië, Amerika klinken drie schoten in de nacht. Als de politie arriveert vinden ze de 23-jarige Linda Bailey Brown met twee kogels in haar borst dood op bed.


Het moordwapen ligt op de grond in haar slaapkamer. De vinger wijst direct naar Cinnamon Brown. De destijds veertienjarige dochter van David Arnold Brown. Een agent trekt Cinnamon de volgende morgen onder invloed van pillen uit een groot hondenhok in de tuin. Daar heeft ze de hele nacht gelegen met een briefje in haar hand geklemd. 'God, vergeef me, ik wilde haar geen pijn doen.' Tijdens het verhoor raakt ze onwel. In allerijl brengen ze haar naar het ziekenhuis waar haar maag leeggepompt wordt.

Cinnamon Darlene Brown
Diverse malen bekent ze dat zij op Linda heeft geschoten. Zodra ze bij haar positieven is, beweert ze ineens dat ze er niks meer van weet. Dat houdt ze jaren vol en dat zorgt ervoor dat ze al ruim drie jaar op Aventura School, een penitentaire inrichting voor jongeren, verblijft als het verhaal een wending krijgt.

Ze is er via haar opa, de vader van David Brown, achtergekomen dat haar vader in luxe leeft met de zus van Linda, Patty Bailey. Van het verzekeringsgeld dat David op kon strijken vanwege de dood van Linda. Cinnamon verneemt eveneens dat Patti een kind van David heeft. Dan beseft ze dat ze er ingeluisd is.

Het verhaal wat haar vader haar al die tijd heeft wijsgemaakt, klopt niet. Het was helemaal niet waar dat Linda plannen had Cinnamon's vader om te brengen. Het was zijn manipulatie haar zover te krijgen dat zij Linda om zou brengen zodat Cinnamon haar vader zou behouden. Cinnamon trekt haar mond open. In het geheim heropent het onderzoek. Tijdens diverse bezoeken van haar vader, eveneens een keer met Patti Bailey erbij, probeert Cinnamon hen zover te krijgen dat zij ook hun aandeel in de moord bekennen door die gesprekken m.b.v. de politie op te nemen.

David en Patti worden gearresteerd. Een rechtszaak volgt. Zowel Cinnamon (Cinny) als Patty getuigen tegen David Brown. Hij heeft hen jarenlang vakkundig gemanipuleerd. Tijdens Cinnamon's getuigenis barst ze in huilen uit als ze beseft dat haar vader haar eigenlijk dood had willen hebben. De grote hoeveelheid pillen die hij haar opgedragen had te slikken, hadden haar dood geweest als ze in de moord nacht niet overgegeven had in het hondenhok. Patti bleek tevens slachtoffer van meester manipulator David. Hij was al seksueel met haar bezig sinds haar elfde. Ze woonde bij hem en haar zuster Linda sinds haar elfde en hij had daarom alle gelegenheid haar dagelijks te bewerken vanaf dat ze net een tiener was. 

Tijdens de rechtszaak kwam uit dat David iemand opdracht had gegeven Patti Bailey en de twee aanklagers te vermoorden. Gelukkig verraadde de opdrachtnemer hem. David kreeg in 1990 levenslang zonder de mogelijkheid op vrijlating. Cinnamon kwam in februari 1992 vrij. Ze is later getrouwd en kreeg een kind. De laatste berichten via de website van Ann Rule zijn dat Cinny's man zelfmoord had gepleegd.


Ann Rule heeft namelijk een boek over deze zaak geschreven. 
If you really loved me is de titel. Ik heb het boek in mijn bezit omdat Ann Rule onderdeel is van mijn bescheiden boekenverzameling. De vrouw op de voorpagina is de echte Cinnamon Darlene Brown.

Bron videolink: deel 1deel 2 (Engelstalig, geen ondertiteling. Als je het wilt zien, wacht niet te lang. Ze verdwijnen nogal eens van internet.)

Artikelen: Artikelen LA Times over deze zaak
Bron afbeeldingen: o.a. findagrave.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten