zaterdag 24 december 2011

Bamboe beslommeringen


Op een zekere dag ontving ik een brief van de woningbouw. Het was een verplicht verzoek mijn tuin op orde te brengen.

In de winter doe ik totaal niks in mijn tuin. Regen en kou ontmoedigt en houdt je binnen. Geen tien paarden krijgen mij de tuin in om in de grond te gaan graaien. Tegen de lente ligt mijn tuin er zwaar verwaarloosd bij. Jarenlang boeide dat de woningbouw niks. Ze lieten het gebeuren. 

De woningbouw zat echter ondertussen midden in een project onze wijk op te krikken naar ‘een betere schone nette buurt’. Dat veroorzaakte: sluipen door de wijk om mensen te betrappen op slordigheid en andere incorrecte zaken. Ik was er natuurlijk op heterdaad bij.

Zo gebeurde het dat ik in april en mei behoorlijk veel werk in de tuin heb verricht. Normaal begin ik pas in mei en hou ik tegen het eind van de zomer op. In elk geval zag het er al snel weer redelijk uit. Op één spot in de tuin na, want wat stond daar: Bamboe. 

Bij deze wil ik je waarschuwen. Laat je nooit verleiden om bamboe in je tuin te planten en hou je buren in de gaten dat zij het ook niet doen! Ik erfde mijn bamboe namelijk ongevraagd van mijn buren. De woningbouw wilde dat ik het verwijderde. Ze vertelden er gemakshalve niet bij dat het heel moeilijk is bamboe uit je tuin te krijgen.

Via internet stak ik mijn licht op over bamboe. De prognose zag er ongunstig uit. De strijd tegen het bamboe is niet makkelijk te winnen. Onkruidverdelger helpt niet. Simpelweg met wortel en al uit de grond trekken helpt niet. Bamboe nestelt zich in je grond als een soort stronk. Je moet het uitgraven, de wortels met een bijl doorhakken en god forbid als je een stengel of stronk vergeet.  Binnen de kortste keren staat het bamboe er weer. Erger dan onkruid. Ik vreesde dat ik nog vele uren werkend in plaats van genietend in mijn tuin door zou brengen.

Tot het geluk met mij was. Vanwege de daarna op handen zijnde renovatie moest ik uit mijn woning. Ik besloot permanent weg te blijven. De opzichter kwam vanwege de voor inspectie langs voor ik de woning kon verlaten. Om door te nemen in welke staat ik het achter moest laten. Ik maakte handig van de gelegenheid gebruik het project 'bamboe' met valide argumenten te delegeren naar de woningbouw. Met succes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten