woensdag 7 december 2011

Alpha Blondy

Wie is Alpha Blondy?


Allereerst is dat niet zijn echte naam. Officieel heet hij Seydou Koné. Hij is geboren op 1 januari 1953 te Dimbokro aan de Ivoorkust. Zijn oma, die hem opvoedde, noemde hem gekscherend 'blondy', wat zoveel betekent als bandiet. Daar voegde hij zelf Alpha (eerste) aan toe. Het had te maken met zijn verwijdering van school doordat hij in een band zat 'Atomic Vibrations'. Seydou studeerde Engels in New York. De Franse taal leerde hij door de bijbel te lezen. Met zijn muziek werd hij volledig geïnspireerd door, waarschijnlijk geen verrassing, Bob Marley. Het leverde hem later de naam 'Erfgenaam van Marley's troon' op, nadat hij succes boekte. Hij heeft, dankzij zijn familie, voor zijn bekendheid wel een jaar in een inrichting gezeten omdat het 'rastageloof' zo'n sterke invloed op hem had. Maar volgens mij is het allemaal wel goed gekomen.
Alhoewel. Hij noemt zichzelf een Afrikaanse rasta.


Kennismaking
Het allereerste nummer wat ik van hem hoorde, was Multipartisme, ergens halverwege de jaren '90.
Van het album Masada. Het nummer bevat twee talen, waarvan een Frans.




Zijn muziek sprak me direct aan. Zozeer zelfs dat ik, totaal geen fervent muziek cd koper, naar de winkel toog om die specifieke cd te kopen. Nooit spijt van gehad. Sterker nog. In mijn kast staan onderhand wel tien cd's van hem. Ter informatie: hij heeft beduidend meer dan tien cd's gemaakt. 
Het is de enige zanger van wie ik bijna al zijn nummers mooi vind. Al heb ik natuurlijk zo mijn favorieten. Het speciale van zijn muziek vind ik, naast dat het een sterke hang naar het genre reggae heeft, dat hij in zoveel verschillende talen zingt. De belangrijkste is Dioula, een West-Afrikaans dialect. Daarnaast zingt hij in het Frans, Engels en soms Arabisch of Hebreeuws. Ik zal niet beweren dat ik alles versta wat hij zingt. Het Engels kan ik uitstekend en het Frans redelijk volgen.


De meeste van zijn nummers hebben een serieus (politiek) thema. Zoals het nummer Yitzhak Rabin en Brigadier Sabari. Dat laatste een satirische tekst over politiegeweld, waardoor hij bij een demonstratie bijna om het leven kwam.


De beste man maakt al decennia lang muziek. We spreken hier allesbehalve over een onbeduidende eendagsvlieg.


Beginjaren 80






Recent


En daarbij houdt hij het genre reggae, waar andere reggae zangers en groepen er de brui aan gaven, dapper en standvastig in stand . Waar ik hem dankbaar voor ben.


Favorieten Lijstje
Armée Francaise
Amour Papier Longueur
Bory Samory
Fangandan Kameleba
Interplanetary Revolution
Jerusalem
Kolombaria
Massada
Miwa
New Dawn
Sebe Allah Y'e
Super Power


Bron: Wikipedia 
Link: Zijn officiële website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten